Ooit begonnen wij Nederlanders op Hyves, stapte massaal over naar Facebook. Het vrienden worden en dagelijkse beslommeringen delen ging over een een foto met onderschrift op Instagram. Ondertussen stonden tieners te dansen op TikTok en kinderen met hondentong op Snapchat. Oh ja en uiteraard is daarnaast altijd Twitter. Het platform waarin een mening hard moet zijn voor zoveel mogelijk likes of misschien in de toekomst als tegenhanger hates.
Wat voor platform kan hier nu nog overheen? Gaan wij straks live via een hologram bij elkaar op bezoek in een live app. Bepaald ons algoritme straks alleen nog maar ons seksleven via een wie is nu beschikbaar app?
De nieuwe rage komt gelukkig bij lange na niet in de buurt van zulke opties. Nee wij doen stappen terug. Geen schreeuwende Tiktokkers, geen halfnaakte gesponsorde foto’s of kinderen die nog te jong zijn voor de teksten die zij nasynchroniseren. De nieuwe trend is simpel; onze stem.
Clubhouse kwam ten tonele in april 2020, maar nu pas start de hype in Nederland. Het begint al met iets aantrekkelijks; het gevoel dat je onderdeel bent van een exclusief ‘groepje’ mensen. Het is namelijk een bestaand lid die jou moet toelaten tot de club.
Hoe werkt het? Na je geaccepteerde lidmaatschap kun je interesses aangeven, sprekers volgen en zelf spreker worden. In de zogeheten rooms staat een bepaald thema centraal waarin sprekers kunnen zenden (een live podcast idee) of sprekers in dialoog gaan met volgers die een voor een op het podium gehaald kunnen worden. De afrekencultuur waarin wij leven is hier nog niet gaande; een fout is niet blijvend. Na het gesprek is alles weg. Geen woord is later terug te vinden online. Dit maakt spreken in vrijheid toegankelijker.
Wat maakt Clubhouse nu tot zo’n succes? Voor dit platform leven wij nu in ‘the perfect storm.’
Techniek en behoefte komen in deze corona tijd perfect samen. De inhoud van de rooms zijn wisselend, mensen die verlegen zitten om een gezellig praatje tot ondernemers die kennis willen delen. Mensen tonen creativiteit in de vorm van hun rooms van dating tot coaching.
Wat maakt audio na de podcast nu met Clubhouse zo aantrekkelijk? Naar mijn mening begint het om het feit dat wij allen dagelijks zoveel te maken hebben met een enorm aantal prikkels in beeld en geluid. Sneller, drukker en aanweziger. Terug naar de basis met alleen luisteren, soms met je ogen dicht geeft een gevoel van rust en intimiteit. Daarnaast is de focus op alleen geluid makkelijker en dringt het sneller door tot het geheugen. Orale tekst verdwijnt, geschreven tekst lees je en moet je eerst verwerken voordat het tot het geheugen doordringt.
Niet voor niets waren de taalcursussen op cassette bandjes vroeger zo succesvol.
De vraag voor nu voor allen die geboeid zijn door media; is Clubhouse een blijvertje of niet? Dat hangt af van een hoop factoren waarvan commercie de belangrijkste is. Hoe lang duurt het voordat een bedrijf een manier bedenkt om Clubhouse in te zetten als marketing doel. En dan doel ik niet op een coach die zijn visie deelt en hoopt op nieuwe klanten maar op de grote merken die influencers inzetten.
Het is afwachten tot grote spelers met een eigen variant komt. Zo zou Facebook al bezig zijn met een eigen spreekgestoelte. Het zou niet de eerst keer zijn dat een platform het idee van de concurrent overneemt. Zo kwam instagram met stories nadat de korte videopost populair bleek te zijn op snapchat.
In de IT sector wordt al druk gespeculeerd hoe audio van Clubhouse kan worden gebruikt zoals uw post op Facebook nu al wordt gebruikt. Kan Google’s Alexa thuis straks de vluchtopties uitspreken en boeken nadat je in een Clubhouse room hebt gesproken over jouw gedroomde wereldreis. Boekt Apple’s Homepod straks die conferentie voor je nadat je in een room hebt uitgesproken die spreker gaan live te willen zien. Audio lijkt met alle podcasts en nu Clubhouse populairder dan ooit.
In Nederland is de app al bijna 5 miljoen keer gedownload in februari. De echte test voor Clubhouse komt na de corona crisis, als de kroegen weer open gaan en congressen weer kunnen plaatsvinden.